Trendy postav
ve společnosti se neustále proměňují. Těla, která se nosí dnes nebyla synonymem
krásy před 100 lety, právě o tom byl již jeden z předchozích článků. Je to
tak ale i v modelingu? Jak to, že trendy, které vládnou společnosti, jako
by vynechávaly toto odvětví? Může za to relativně mladá historie modelingu jako
oboru nebo trend modelek feťaček.
„Co se
týče modelingu, tak mám takovou svou teorii, že se tváří, že se posunuje, ale
ve výsledku to je, nechci říkat stejné, možná maličký posun tam je, ale pořád
ve stejných hranicích, které tu byly vždy. Základ jsou vždy prvoplánově hezké hubené
holky, které si ty můžeš upravit k obrazu svému. 1 ze 100 je ta, která se
něčím liší a dokáže svou odlišnost prezentovat. Já se s tím potkávám pořád,
lidé mě buď milují nebo nesnáší, ne každý mě dokáže nalíčit, protože mám
specificky ostrý obličej. A proto je tu právě pořád jednolitý prvoplánový
balíček,“ potvrzuje modelka Marie Danči.
Modeling
jako tokový je ještě v plenkách
Proč tomu
tak ale je? Na důvod jsme se zeptaly majitelky olomoucké agentury Outfitter
models Anety Salvetové. Modeling, jeho šíření a popularizace je relativně mladá
záležitost. Vznik modelingu jako oboru, kterým se byly modelky schopné živit je
tu teprve od 80. let. Ženy, které se objevovaly v reklamách v 50.
letech byly veřejně známé osoby, herečky nebo normální ženy z davu, které
splňovaly kritéria krásy společnosti té doby, splňovaly obecný ideál.
„Mezi
první opravdové topmodelky, které se modelingem živily můžeme zařadit Cindy Crawford nebo Naomi Campbell. Jejich postavy bychom zařadily do kategorie víc
normální, než je dnešní daný standard,“ pokračuje Salvetová. V mírách se
odráží doba 80. let kdy, jak jsme již zmiňovaly, ženy pravidelně sportovaly a
zabývaly se zdravým životním stylem.
Krása pojící se s užíváním heroinu
Trend typické modelkovské postavy je tu od období heroin chic. Ten se modelingového průmyslu drží zuby nehty. Za původce tohoto trendu je považována supermodelka Gia Carangi, která ve svých 26 letech zemřela na HIV. K popularizaci přispěla i modelka Kate Moss, její postava započala revoluci v nahlížení na lidskou krásu, když se nahá objevila v kampani pro parfém Obsession od Calvin Klein. „Další výraznou osobností je i fotograf Davide Sorrenti, který se proslavil sérií editoriálů. Naschvál fotil extrémně vychrtlé slečny, s kruhy pod očima, v ošklivém prostředí, aby to vypadalo jako feťačky,“ vysvětluje majitelka agentury. Jedna ze Sorrentiho fotek ukazuje mladou modelku ležící na posteli s roztrhaným oblečením obklopeným fotkami Kurta Cobaina, Sida Viciouse a Jerryho Garcii z Grateful Dead.
Přehlídky klonů
„Další
událost, která napomohla k prohloubení a udržení typicky vychrtlého typu
modelek bylo otevření východního bloku. Slovanky se začaly objevovat na fashion
shows například pro Prada nebo Versace. Jedna z přehlídek se pokusila o
marketingový tah, tematického obsazení stejně vypadajících modelek jako klonů,
z marketingového tahu se ale stal dlouhodobý standard,“ popisuje
Salvetová. Trh si stále žádá tento typ postav, minimálně high fashion market.
Drží se názor, že na dívkách tohoto typu postavy oblečení vypadá vždy dobře a
je možné na ně obléct vše. Modelingové agentury se pouze přizpůsobují poptávce
fashion světa. Nedává smysl zastupovat slečny, které jsou sice krásné, ale ve
světě modelingu neobstojí.
I modeling
se díky Kim Kardashian začíná lehce měnit a formovat nové ideály. Otevřenost
vůči křivkám ale přebírá spíš komerční trh. Do dnes v modelingu nenarazíme
na rovnoměrné zastoupení všech typů postav, pleti, vlasů atd. Modelky různých
měr začínají být vidět určitě více, ale modelingem jako takovým se neuživí.
Evropa je oproti Americe pozadu a přesto, že se občas objeví pár kampaní, ve kterých
jsou obsazeny ženy různého vzhledu, jedná se spíš o jednorázový marketingový
tah, který má dokazovat otevřenost značky.
Komentáře
Okomentovat