Jednou z
nejvýznamnějších změn módního průmyslu za poslední roky je nárůst popularity
genderless módy, tedy genderově neutrálních kousků oblečení. Genderless móda se
týká designů a stylů, které nejsou vázány na tradiční genderové normy a
společenské stereotypy. Přináší pozitivní změnu, jež podporuje kreativní
sebevyjádření a umožňuje jednotlivcům cítit se pohodlně ve své kůži. Navíc
přiměla společnost zahájit rozhovory o genderové rovnosti ve společnosti.
Dva typy
oblečení? Nám stačí jeden
Oblečení se
tradičně rozděluje na dva typy- pro muže a ženy, dívky a chlapce. Nicméně, ve
společnosti roste debata o rozmanitosti pohlaví, a módní průmysl na to reaguje
tím, že přináší kousky nositelné pro každého. Představu, že oblečení má
pohlaví, můžeme považovat za sociální konstrukt. Když se podíváme do minulosti,
zjistíme, že šaty a sukně byly původně oděvem pro muže a podpatky byly výsadou
bohatých tříd, které si tento luxus mohly dovolit.
Jednoduše
tento typ módy je navržen tak, aby vyhovoval všem typům těl, bez ohledu na
pohlaví. Jedná se o jednoduchý, čistý design, neutrální barvy a pohodlný,
většinou volný střih. Velkou roli zde hraje krejčovství, techniky a výběr
materiálů, právě například výběr látky může být v tomto případě klíčový.
Látka musí na těle přirozeně splývat, být přizpůsobivá, zajistit pohodlí a estetický
vzhled.
Pohodlí,
ekologie a udržitelnost
Jedním
z mnoha důvodů, proč sáhnout po genderless oblečení je pohodlí. Po dlouhou
dobu bylo především dámské oblečení nepohodlné, krásným příkladem jsou korzety,
stahovací prádlo nebo kosticové podprsenky. Tento trend se začal měnit s
nástupem sportovních kolekcí, které jsou stále méně vázané na pohlaví. Pandemie
covidu přinesla další zlom, kdy výrazně vzrostl prodej teplákovek, sportovního
oblečení a pyžam.
Důležitějším
faktorem genderless módy je její vztah k ekologii a udržitelnosti. Oblečení
totiž může zjednodušit výrobní procesy a snížit množství odpadu, protože není
třeba vyrábět oddělené kolekce pro muže a ženy. Tento přístup může vést k
efektivnějšímu využití materiálů. Dále je kladen důraz na kvalitní a udržitelné
materiály, jako jsou organická bavlna, recyklované tkaniny, len, recyklovaný
kašmír, konopí a směsi vlny.
Po jakých
značkách sáhnout?
Významnou
osobností genderless módy na lokálním trhu je Jan Černý, tvořící pod jménem Jan
Société. Jeho práce přináší do módního průmyslu nové perspektivy díky odmítání
tradičních genderových norem a stereotypů, využívání čistých linií,
minimalistického designu a neutrálních barev. V tomto duchu se podle Černého
ponese i kolekce oblečení pro zahájení olympijských her v Paříži, kterou
navrhuje.
Pokud bychom se podívali do zahraničí můžeme zmínit značku spodního prádla TomboyX. Tato queer a ženami založená značka je jednou z nejinkluzivnějších, pokud jde o velikosti a tvary těla (3XS až 6X). Nabízí širokou škálu spodního prádla, plavek, společenských oděvů a topů v různých stylech, potiscích a barvách. Všechny její produkty jsou vyrobeny z udržitelných látek.
Big Bud Press, která se zaměřuje na výrobu etického unisex oblečení. Nabízí široký sortiment, včetně pracovních kalhot, westernových kalhot, overalů, kombinéz a topů. Společnost využívá místní výrobní postupy a zdroje, čímž výrazně snižuje svou ekologickou stopu.
Nebo Olderbrother, který vytváří univerzální, genderově neutrální oblečení tak, aby sedělo a oslavovalo každé tělo. Veškeré oblečení je šité z udržitelných přírodních látek, značka také využívá mrtvé materiály a upcyklované předměty.
Genderless móda představuje významný krok vpřed v módním průmyslu, který podporuje inkluzivitu, kreativní sebevyjádření a pohodlí. Tento přístup nejenže rozšiřuje naše vnímání módy, ale také podporuje společenské rozhovory o genderové rovnosti a identitě. Zároveň přispívá k ekologii a udržitelnosti díky využití kvalitních a šetrných materiálů a zjednodušenému výrobnímu procesu se sníženým množstvím odpadu.
Komentáře
Okomentovat